K podpisu memoranda došlo v rámci prebiehajúcej klimatickej konferencie
COP26 v Glasgowe. Podľa predstaviteľov oboch belgických prístavov dovoz
čistého vodíka do Európy bude vhodným riešením, ktoré umožní prechod na
ekologickejšiu výrobu v rôznych sektoroch hospodárstva.
"Táto spolupráca umožní odstrániť posledné bariéry a medzery s cieľom
efektívneho spustenia ekologickej výroby vodíka, vytvorenia
logistického reťazca medzi kontinentmi a organizácie dodávok medzi
belgickými prístavmi a vnútrozemím," uviedli predstavitelia prístavov v tlačovej správe.
Belgická strana v memorande o porozumení vyjadrila záujem spolupracovať
na strategickej otázke vytvorenia koridoru medzi oboma krajinami na
prepravu zeleného vodíka alebo jeho derivátov vyrábaných v Čile a
prepravovaných do belgických prístavoch s cieľom uspokojiť európsky
dopyt po ekologickej surovine.
Prístavy Antverpy a Zeebrugge oznámili, že sa chcú zapojiť do belgického
a európskeho environmentálneho úsilia ponúknutím svojej infraštruktúry,
know-how a sietí schopných rozmiestniť veľké objemy vodíka na európskom
kontinente. Orgány oboch belgických prístavov a čilské ministerstvo
energetiky sa dohodli na pravidelnej spolupráci na výmene poznatkov,
skúseností a informácií s cieľom čo najlepšie preskúmať možnosti tejto
spolupráce.
Belgicko sa na COP26 dohodlo aj s Namíbiou o spolupráci v oblasti výroby
zeleného vodíka. Ten bude Belgicko z Namíbie dovážať. Belgická
federálna vláda minulý týždeň schválila národnú stratégiu, vďaka ktorej
by sa Belgicko malo stať európskym centrom pre dovoz a tranzit
obnoviteľného vodíka.
Európska komisia, ktorá v apríli tohto roka prijala stratégiu EÚ pre
vodík, uvádza, že vodík možno použiť ako surovinu alebo zdroj energie v
priemyselných a chemických procesoch, v leteckej, námornej a nákladnej
cestnej doprave a vykurovacích zariadeniach, v dekarbonizujúcich
odvetviach, v ktorých priama elektrifikácia nie je technologicky možná
alebo konkurencieschopná, ako aj pri uskladňovaní energie na prípadné
vyváženie energetického systému.